14 reisetips i Myanmar

REISE TIL: MYANMAR (BURMA)

Turdagbøker gir underlige leseropplevelser. Spesielt når jeg har reist alene. Da ligger Moleskine-boka stort sett i lomma til enhver tid, og hver transportetappe og hvert måltid inviterer til å la tankene flyte.

Begge mine reiser til Myanmar har vært slike turer. Jeg har hatt dagboka som følgesvenn, like trofast som mobiltelefonen her hjemme. Inn i boka, i skriftstørrelse 7 og uten linjer, har jeg skriblet inn soloppganger og taxipriser, frokoster og regnbyger – hulter til bulter og om hverandre.

Æ, Ø, Å står det i store bokstaver midt inne i tankene fra fergeturen fra Mandalay til Bagan.

Mingulaba – god dag. Mingula nan nat khit – god morgen. Iayxula – takk, bryter inn i kronologien noen sider tidligere.

Praktiske reisetips

Og midt inne blant det hele fant jeg plutselig en liste over reisetips til andre Myanmar-reisende. Jeg må ha hatt en tanke om å dele dem med noen. Så her kommer de, i tillegg til noen tips jeg har lagt til senere:

Tips på severdighetene

1. Inlesjøen:

Innsjøen med de fotpadlende fiskerne er et fast stopp på de fleste reiseruter i det gamle Burma. Men ta med ørepropper. Påhengsmotorene til båtene som frakter deg rundt på sjøen, er alt annet enn stillegående.

2. Shwedagon Paya: 

Severdigheten Shwedagon Paya i Yangon
Få turister forlater Myanmar uten å ha sett Shwedagon Paya i Yangon.

Yangon og Myanmars aller største severdighet – selv om Inle og Bagan figurerer oftere på forsidene – er et must. Men ikke gidd å dra dit på dagtid. Vent til ettermiddagen. Det er når sola går ned og blåtimen kommer, at tempelet virkelig blir magisk.

3. Bagan: 

Så klart du vil se templene i Bagan. Og du vil ikke bare se ett. Over 2200 templer eller tempelrester er spredd utover slettelandet ved den gamle hovedstaden til Pagan-riket. Det betyr også at området er digert. Lei sykkel – eventuelt e-sykkel. Og for guds skyld: Kjøp et kart. Så kan du både tråkke på tempeljakt litt utenfor strømmen – og finne veien tilbake igjen.

Templer i Bagan i Myanmar
Templene i Bagan er også en gjenganger på turistenes reiserute

4. Pindaya: 

Hulene i Pindaya er en opplevelse. Den søndre av dem er 150 meter lang og har over 8000 Buddha-figurer! Siden byen nordvest for Inlesjøen sniker seg like utenfor den vanlige reiseruta til førstegangsturister i Myanmar, har den også færre turister. Men: Husk langbukser og skuldre på t-skjorta (ikke singlet). Det er tross alt et pilegrimssted, så du får ikke komme inn hvis du ikke lever opp til kleskoden.

5. Fotturen Kalaw–Inlesjøen: 

Pa-o i Shan State i Myanmar
En av husvertene på min fottur fra Kalaw til Inlesjøen

Denne fotturen kan nesten ikke anbefales nok, selv om den siste dagsetappen er småkjedelig. Men husk at det er en skikkelig fottur. Så ta med regntøy og sko som tåler søle. Og husk lommelykt. Du kan ikke regne med innlagt strøm underveis.

Mitt forslag til en 2–3 ukers reiserute i Myanmar ligger nedenfor selve lista over reisetips.

Tips til transport

6. Irrawaddy:

Sagaing langs Irrawaddy
Sagaing var Burmas hovedstad i to omganger, og de nærmest talløse stupaene er blant turens største – og eneste – severdigheter.

Hvis du tar ferga nedover fra Mandalay til Bagan (eller motsatt vei), får du et nesten gratis elvecruise. Men skaff deg en stol på skyggesida av båten. Og ha en varm genser tilgjengelig. Det blir kaldt både før soloppgang og etter at den har forsvunnet. Benytt også sjansen til å gå i land på et par av stoppene. Bare ikke gå så langt at ferga kjører videre uten deg.

7. På bussturer:

Du bør definitivt basere det meste av transporten innad i landet på buss. Langdistansebussene er rett og slett ikke så verst. Og siden de alltid stopper for å spise, slipper du å sitte sulten. Men pass på ankomsttida! Bussene ankommer gjerne bestemmelsesstedet helt vanvittig tidlig – 04-tida er slettes ikke noe utenkelig tidspunkt. Så sørg for å ha overnattinga klar, også for natt null.

8. Og ta toget:

Tog i Burma
En togtur er alt annet enn raskeste transportmåte i Myanmar. Men det er en opplevelse

Selv om bussene er mer behagelige, er burmesiske tog noe for seg. Landets jernbane ble bygd av britene, og det begynner å bli lenge siden de trakk seg ut. Så regn med forsinkelser, bind bagasjen godt fast til bagasjehyllene, og hold deg fast. Men ja. Du kommer til å bli forsinket. Så husk å varsle hotellet om at du kan ankomme ekstremt sent – selv om ruta egentlig skal sier at du skal komme fram utpå ettermiddagen.

9. Hvis du skal ta pickupbuss

Til mindre byer går det hverken buss eller minibuss. Da må du ty til pickup-transport. De har gjerne presenning over lasteplanet, så du slipper å bli våt. Problemet er bare at planet gjerne er fullstappet med folk og bagasje, og at du må krøke deg sammen på trebenk eller knøttliten plastkrakk. Kanskje ikke like trafikksikkert men langt mer behagelig: Sett deg på taket! Da får du også fin utsikt. (Men ikke fortell det til mor.)

Andre reisetips

10. På tehus:

Lite er mer typisk for Myanmar enn tehusene. Sett deg på et av dem, gjerne av den enkle sorten. Og sitt gjerne sammen med de lokale. Min erfaring er at de svært gjerne prater med turister. Pass bare litt på: Den klassiske burmesiske teen, cho seint, er stort sett bare kondensert melk og sukker. Tehusene serverer også mat.

11. På markeder:

Markeder er alltid gøy, og i Myanmar er de stort sett ekte vare – fulle av røkt fisk og grønnsaker, og fullstendig fri for turistjuggel. (Unntak fins, som Bogyoke Aung San Market i Yangon og selgerne nærmest brygga på markedene rundt Inlesjøen.) Men husk én ting: Pass hodet hvis markedet er overbygd! Takhøyden er slettes ikke tilpasset høyvokste nordboere.

12. Gatemat:

Gatemat i Yangon.
Gatemat i Yangon.

Restauranter er som restauranter flest. Gatematen, derimot… En viktig fordel er at de er så populære at maten nesten garantert er fersk. Og billig, selvfølgelig.

13. Overnatting:

Etter at det daværende opposisjonspartiet til Aung San Suu Kyu, NLD, ga sin velsignelse til at utlendinger kunne reise til landet, har turismen eksplodert. Det har gitt et voldsomt press på kapasiteten til hoteller og pensjonater. På de mest populære reisemålene som Yangon, Bagan og Nyaungshwe ved Inlesjøen du ha overnattingen klar før du reiser. Jo før, jo heller. Heldigvis har bookingsider som Booking.com fått et langt bedre utvalg i landet. Dermed kan du fikse det på langt enklere måte enn for noen år siden, da du måtte låne en telefon og ringe.

14. Språk:

Som alltid lønner det seg å lære noen grunnleggende gloser. Du kommer neppe til å kunne kommunisere noe særlig med vanlige folk. Men et par høflighetsfraser på burmesisk er genialt for å lokke fram smilet. Dette er de viktigste:

  • Mingalaba: Hei, generell hilsen
  • Diha balao leh? Hvor mye koster dette/denne?
  • Cè-zù tinbadeh: Takk
  • Yabadeh: Svar på takk (ingen årsak, eller værsågod)
  • Yay-pya-ba: Vær så snill å skrive det ned
  • Aainn: Ja

En anbefalt reiserute i Myanmar

Myanmar er digert, og transporten er fortsatt så som så hvis du beveger deg utenfor hovedrutene. Noen områder har også fortsatt borgerkrig.

Denne reiseruta tar deg innom de aller største severdighetene, og noen bonussteder, i løpet av 2–3 uker uten altfor mye knot og bryderi. Husk at du gjerne trenger en dag ekstra til å få ordnet med guider og dagsturer, med mindre du klarer å avtale dette per telefon eller epost før du kommer.

Det naturlige stedet å fly inn, er den gamle hovedstaden Yangon. Det er en skikkelig men fortsatt litt annerledes storby, og vel verdt et par–tre dager. Derfra anbefaler jeg toget til Mandalay, som var hovedstad før britene flyttet den til sitt Rangoon (dagens Yangon). Du kan også ta buss (mer komfortabelt) eller til og med fly. Hvis du vil se mange ruinbyer, kan du kose deg i Mandalay-området i 4–5 dager. Jeg tenkte at det fikk holde med Bagan (se nedenfor) og nøyde meg med to.

Ved å ta ferga nedover Irrawaddy får du sett både lokallivet langs elva og en annen reiseopplevelse på veien til Bagan. (Det går raskere med buss.) Sett av en hel dag til å sykle rundt og se templer. Men det holder. Derfra er det ikke altfor mange timer med buss til Kalaw. (Kveldsbussen ankommer lenge før morgengry.)

Landskap i Myanmar
Landskap nær Kalaw, fra fotturen fra åsbyen.

Fra Kalaw startet mitt høydepunkt i Myanmar: Den tre dagers fotturen til Inle-sjøen. Der bør du legge inn minst to overnattinger i Nyaungshwe, slik at du får tid til en full dagstur ut på vannet for å se fiskerne og tempelet Phaung Daw Oo Paya.

Fra Inle dro jeg med minibuss til Pindaya og Buddha-grottene – anbefalt kanskje aller mest fordi det var en severdighet med langt færre turister.

Alternativt kan du droppe Pindaya – eller ha mer tid og gjøre begge deler – og hoppe på en ny buss østover når du har ankommet Yangon. (Dit det går buss fra Nyaungshwe og Kalaw.) Få med deg en dagstur til de fantastiske tempelgrottene rundt Hpa-An, og legg inn et stopp på den hellige klippesteinen på Kyaiktiyo-fjellet (Golden Rock) på veien enten til eller fra Yangon.

Mer praktisk reiseinfo

Du trenger visum til Myanmar. Heldigvis kan du få inntil 28 dagers elektronisk turistvisum, ved å søke her. Det tar inntil tre arbeidsdager, koster 50 US dollar, og du må laste opp et passfoto i farger.

Det går ingen direktefly til Burma fra Norge. Men noen få selskaper flyr til Yangon (RGN) via én mellomlanding og noen flere via to. Jeg pleier personlig å bruke flysøkemotoren Momondo.com(*), som har gode filtre for å skjule alternativer med et utall mellomlandinger, altfor lang total reisetid og håpløse avgangstider.

Når det gjelder overnatting, er som sagt sjansen stor for at stedene som er anbefalt i guidebøkene, er fulle. Heldigvis begynner hotellsøkesida Booking.com(*) nå å få et godt utvalg av overnattingssteder. Med onlinebooking slipper du også misforståelser over telefon eller epost. Mange burmesere snakker tross alt på ingen måte flytende engelsk.

Både Rough Guides(*) og Lonely Planets(*) har nye guidebøker til landet for 2017. Normalt foretrekker jeg da Rough Guides, men i tilfellet Myanmar har Lonely Planet langt mer erfaring med å skrive om landet.

Lik Det vonde liv på Facebook!

(*):Lenkene i kursiv gir meg en liten cut av omsetningen. Sidene er de samme som jeg selv foretrekker når jeg planlegger en reisen, og avtalen med dem et forsøk på å dekke inn noen av utgiftene jeg har til å drive denne bloggen. Hvis du likevel akter å benytte de samme sidene, er jeg svært takknemlig hvis du klikker herfra. Prisen du betaler, blir uansett den samme.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s