Tsukiji: Som turist i Tokyos fiskemarked

REISE TIL: TSUKIJI FISH MARKET, TOKYO, JAPAN

Hun minnet om et epletre i blomsterpotte i gartneriet: Ei lita, gammel dame som stakk opp fra et par digre gummistøvler med tykk såle. Hun var kledd etter forholdene, altså. Hun jobbet tross alt i Tsukiji, Tokyos gigantiske fiskemarked.

Tsukiji fiskemarked en av de største severdighetene i Tokyo
Den gamle dama og gummistøvlene.

Rundt henne hastet menn med vippetraller, trucker suste forbi, og litt bortenfor hørtes det ut som et sagbruk når en mann kappet opp hele, frosne tunfisk på båndsag. Andre karer skar lynkjapt rent tunfiskhoder og blekkspruter. Tomme isoporkasser ble fulle og båret bort, andre fulle kasser ble tømt ut for sløying.

Verdens største fiskemarked

Hele fiskemarkedet var en malstrøm av mennesker, maskiner og aktivitet, like hektisk som en fiskestim som værer fare. Bare den eldre dama viste stoisk ro. Hun myste gjennom tykke briller mens hun tviholdt på en vanntett, gjennomsiktig pose hvor pengene lå. Kanskje hadde hun ennå ikke gjort sine innkjøp for dagen. Kanskje var det penger hun hadde tjent.

Til sammen jobber over 60.000 mennesker på Tsukiji. De jobber som fiskeskjærere, selgere, transportører, auksjonariuser, kontorister, regnskapsførere og mer til. Over to tonn fisk og annen sjømat skifter ikke eier hver dag uten et arbeidsslag. Og fiskemarkedet i Tokyo er tross alt verdens største, ifølge Wikipedia.

Et must på reise til Tokyo?

Attraksjoner i Tokyo
Tsukiji er mer enn bare et fiskemarked. Det er også en turistattraksjon.

Vi var ikke på jobb. Vi var på ferie. Men som gode turister, og glade i sjømat attpåtil, måtte vi liksom innom. Tsukiji er nemlig ikke bare et marked. Det er også en severdighet.

Mest berømt er tunfiskauksjonen. Den starter grytidlig. Klokka 03:30 går de første tunfiskene under hammeren, og to ganger 60 turister får lov til å se auksjonen live: Én gruppe fra 05:25 til 05:45; neste gruppe slipper inn fem minutter etter at den første gikk ut. For å få plass bør du være der allerede i 01-tida. Og ikke skyld på meg hvis ikke engang det var nok. Store turistattraksjoner har det med å forsterke sitt eget magnetfelt. Sjekk også at markedet er åpent, på dets egen kalender.

Vi valgte den bedagelige varianten. Lot fiskeauksjon være fiskeauksjon, og nøyde oss med resten av moroa. Den var en opplevelse i seg selv. Krabber, skjell, fisk og tang, og lukta av alt dette sauset sammen med saltvann i en slush på betonggulvet. (Ikke dra dit med sandaler eller åpne sko.)

Tunfisk i Japan
Tunfisken kommer dypfryst til Tsukiji. Da høres det omtrent ut som et sagbruk når de store fiskene sages opp.

Du kan forresten også dra på guidet tur til fiskemarkedet. Det er sikkert ingen dårlig idé. Få om noen av dem du møter inne på selve markedet, snakker nemlig engelsk – eller har tid til å prate med deg.

Les også om mulighetene for gratis guidede turer i Tokyo.

Tsukiji enn så lenge

Japan har hurtigtog og neonlys, det digitale leketøyet Tamagotchi og hologramvenninna Hikari Azuma. Det er modernisme på sitt fremste, Man Machine.

Men ikke i Tsukiji. Her er det fortsatt telefoner i boder – av typen hvor du må snurre på skiva for å slå nummeret – og bilag som føres med penn i kvitteringsblokker. Det er gammeldagse kassaapparater, treskjærefjøler og post it-lapper i slitte, lave haller av skitten betong.

Så ble da også fiskemarkedet åpnet så tidlig som i i 1935, etter at et stort jordskjelv hadde ødelagt det gamle Nihinbashi-markedet 12 år tidligere. Den gang var det sikkert nytt og flott – arkitektene fra Tokyo ga opp å kopiere markeder i Europa og Amerika fordi deres japanske stolthet skulle bli så mye større.

Tsuikji i Tokyo
Nei, Tsukiji er ikke lenger moderne.

82 år senere er markedet utdatert. Etter flere års planlegging skulle det endelig flyttes noen kilometer sørøstover til Toyosu i november i fjor. Men slik skulle det ikke gå. Ifølge Japan Times har myndighetene nemlig funnet store mengder gift i bakken i Toyusu. Og den slags lar seg vanskelig kombinere med salg av fersk fisk.

Likevel er det sikkert at Tsukiju-markedet skal flytte, en eller annen gang.

Det nye kommer sikkert til å bli et syn, det også. Kanskje vil det til og med bli bygd slik at det faktisk har plass til turister – det har tidligere vært diskutert å kreve inngangspenger (det er i dag gratis) og å i praksis be dem om ikke å komme.

Det ytre markedet, med suvenirsjappene og fantastiske sushirestauranter, kommer uansett til å bestå. Sikkert også tunfiskmodellen som glinser over inngangen. Men for å se det fascinerende mylderet inne på selve hovedgrunnen til hele områdets eksistens, fiskehandelen, må du altså forte deg å reise.

Litt etikette for turister

Modell av tunfisk utenfor fiskemarkedet Tsukiji i Tokyo
En gigantisk tunfisk forteller deg at du har kommet til fiskemarkedet Tsukiji.

Siden Tsukiji faktisk er en markeds- og arbeidsplass og ikke en turistfelle, er det viktig å oppføre seg. Turister kan faktisk når som helst bli bortvist, selv om de har køet i timevis for å få plass under tunfiskfiskauksjonen.

Her er noen regler for hva du kan og ikke kan gjøre:

  • Ikke stå i veien. Og flytt deg hvis du likevel gjør det.
  • Ikke rør noe. Husk at det er et fiskemarked. Hygiene er viktig. Og «tingene» er sannsynligvis arbeidsredskaper.
  • Ikke gå inn med store bager eller kofferter.
  • Ikke røyk.
  • Ikke ta med små barn inn på markedet.
  • Respekter skiltene som sier at kun autorisert personell har adgang.

Og selvfølgelig: Spis sushi etterpå. Du er tross alt nærmere kilden enn de aller, aller fleste andre steder i Tokyo.

Hvor bør du reise i Tokyo? Få noen tips i min oversikt over Tokyos bydeler.

Og her finner du alle mine innlegg om Tokyo.

Tsukiji Tokyo
Det er tett trafikk av trucker inne blant markedshallene.
Tsukiji fiskemarked
Inne i en av hallene.
Sushi i Tokyo
Du får fantastisk sushi i det ytre markedet.
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s